diumenge, 22 d’abril del 2018

Crònica d'un emotiu concert


Un acte emotiu! Una sessió plena de música! Gran nivell musical! Quina il·lusió sentir aquests músics que durant una època de la seva vida van passar per la nostra escola!

Aquests eren alguns dels comentaris que vam sentir i pronunciar durant el piscolabis que va tancar la vetllada del passat dissabte 21 d’abril a l’Aula Magna de l’Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels. Un concert on els protagonistes eren antics alumnes de l’escola, molts d’ells ara músics professionals i d’altres, com va demostrar al concert, simplement uns grans amants de la música i posseïdors de la riquesa que comporta. Vaig tenir el goig de comprovar que el que vaig escriure a la introducció del programa, abans de conèixer el contingut detallat, era corroborat per la realitat.

Es va refer el Grup de flautes travesseres que havia dirigit fa molts anys en Josep Ferré. Vuit exalumnes, alguns dels quals ja no s’hi dediquen, van recuperar el seu instrument i van interpretar una sardana de Joaquim Serra com si no haguessin deixat mai de tocar. Vells amics era el títol de l’obra, totalment adequat a la seva situació actual.

En Jaume Fàbregas, antic alumne i actual professor de trompeta i de piano del centre, va oferir una bonica i equilibrada interpretació del Vals op. 69 n. 1 de Chopin, obra amb què volia rememorar la seva etapa d’estudiant a l’escola de música.

L’Anna Puigneró al piano i el seu company Arne Svindland a la guitarra, van interpretar el primer moviment de la Fantasia op. 145 de Castelnuovo Tedesco. Deia l’Anna que era la primera vegada que la interpretaven en públic, però realment van fer-ho amb una gran conjunció i un equilibri no gens fàcil d’aconseguir amb dos instruments tan diferents en timbre i volum.

El Guillem Pareja i el Francesc Pascual van tocar la Rêverie de Lamote de Grignon, una melodia de gran bellesa de la qual en van treure tota la seva expressió musical. En Guillem té una gran seguretat i un bon so i va estar delicadament agombolat per el seu company Francesc.

Per a mi va ser una gran sorpresa sentir l’obra de Sergi Sirvent, que havia estat alumne a principis dels anys 90. Ara ha diversificat la seva activitat musical tocant i interpretant diferents instruments, però també a través de la composició. La peça Absència, de la seva suite El pes de les balances és una obra de gran intimisme i d’una tristor serena, amb una harmonia rica i suggerent que té reminiscències jazzístiques. Com ell mateix explica, és una obra que evoca el buit que va deixar la mort del seu pare quan era encara un nen.

Letícia Martín encara corria per l’escola de música la primera dècada dels 2000 com a estudiant de guitarra. Ara segueix fent la seva trajectòria musical molt lligada a projectes personals al voltant del Pop acústic (espero que em disculpi si la classificació no acaba de definir el seu estil). En aquest intervenció havia de tocar un duo de guitarres amb Marc Pons qui, a causa d’una indisposició, no va poder actuar. Francesc Pareja, professor de guitarra, va substituir-lo i va tocar amb la Letícia, pràcticament a vista, la Danza del sur de Erik Marchelie. El resultat, excel·lent. Una mostra més de la capacitat dels músics per adaptar-se a les circumstàncies i resoldre problemes ràpidament.

A continuació van intervenir dos exalumnes més que ara també són professors de l’escola. Elena León, saxo i Sergi Claret, violí, van interpretar amb la pianista Lourdes Pérez la Cantilène del compositor i violinista argelí Marc Eychenne. És una obra apassionada, de gran impuls climàtic, que els tres professors van tocar amb expressió.

Letícia Martín va tornar a l’escenari, aquesta vegada acompanyada per Maria Soto, una altra exalumna, que tocava un instrument de percussió: l’udú, una mena d’atuell de terrissa que pot emetre variats sons, segons es percudeixi al cos o a les obertures. Van interpretar Corpo encantado de Julio Pereira en una versió acústica i intimista, reduïda a la veu, guitarra i percussió. Un esplèndid tast del treball que les dues joves porten a terme amb un grup més nombrós que es dedica especialment a versions de música popular de l’àrea lingüística portuguesa.

Per acabar el concert, el Lucas Peire va presentar tres vídeos d’exemples musicals propi i de la Irina Prieto i del Tomàs Peire que a causa de la seva llunyana residència no podien estar presents a l’acte. Tots tres van passar per l’escola durant la seva infància i adolescència i van continuar les seves carreres musicals, dirigint-les especialment cap a la música i la imatge i cap a la interpretació en directe de música clàssica i popular. El vídeo de la Irina consistia en un muntatge de fragments musicals seus de diferents pel·lícules realitzades fins ara. El del Tomàs era la interpretació de la seva Tocata, en un concert en viu del pianista José Menor a la Universitat de Los Ángeles. El gira fulls era el propi compositor. I, finalment, el vídeo del Lucas era un tràiler força espectacular d’una proposta per una pel·lícula de dibuixos animats.

No hi eren tots, hagués estat impossible, però va ser una mostra representativa d’exalumnes que han seguit diversos camins, dins o al voltant de la música. Ens han demostrat que el que van aprendre a l’escola els ha servit i els ha permès desenvolupar diferents professions musicals. Alguns com a intèrprets, altres com a compositors, altres en l’àmbit de la docència i, aquells que no s’hi dediquen professionalment, en l’àmbit del seu gaudi personal.

Felicitats a tots i a totes!

Joan Josep Gutiérrez

 

 

 

 



Programa


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada