Mostra de composició
Diada de Sant Jordi, 23 d'abril de 2014
60' a VICTÒRIA
Ahir, dimecres 23 d'abril, coincidint amb la diada
de Sant Jordi, potser la data més emblemàtica de la cultura catalana, es va
celebrar el quart concert del cicle 60' a Victòria dedicat a la Mostra de
composició. Per l'especial interès i excel·lència de l'acte, i per sentir-me
especialment compromès per raons històriques, no me'n puc estar de fer uns
breus comentaris sobre el que significa en el context de la nostra escola.
El que vam poder sentir ahir és una tria de les
composicions presentades per l'alumnat de Grau professional, interpretades pels
seus mateixos autors. De les interpretacions en destacaria tres característiques:
la naturalitat de l'alumnat en la presentació i interpretació de les seves
pròpies obres, la qualitat i coherència discursiva de les composicions i
l'autonomia per ser capaços de constituir agrupacions específiques per
interpretar-les. Encara que podríem distingir especialment algunes obres per
raons tècnicament i musicalment objectives, no ho farem per no constituir el
propòsit d'aquest article, que no pretén ser una crítica artística.
Naturalitat. El primer que ens pot cridar l'atenció
és l'espontaneïtat i confiança dels alumnes a l'escenari. Malgrat els
inevitables nervis, tothom va mostrar una convicció i seguretat absoluta en
l'exposició de la seva obra.
Coherència. Les composicions es corresponen, com és
natural, a un estadi de maduresa propi de l’edat dels seus compositors, però en
tots els casos són lògiques i comprensibles. El més interessant és que les
interpretacions responen a un discurs propi i, per tant, completament
interioritzat, a diferència del que passa sovint amb la interpretació d'obres
de repertori aliè. Els alumnes, ahir, sabien perfectament el que tocaven perquè
era creació personal i per tant ho transmetien amb seguretat.
Autonomia. La proposta inicial d'aquest certamen
era la composició musical a partir d'un text o idea literària. Això sempre
constitueix un detonant útil per a la creació, lliure de directrius tècniques preestablertes.
Els alumnes, doncs, van buscar el seu text, fos propi o d'altri, per motivar o
donar significat a la seva obra. En alguns casos es va tractar d’una poesia i
en altres una simple vivència personal, però sempre parlem d'un estímul
extramusical. L'elecció va ser feta de manera íntima i la composició va respondre
a aquesta elecció. D'altra banda, la forma musical i la instrumentació també van
ser opcions personals. Les composicions van ser escrites amb molt poca o nula
participació del professorat i la tria dels companys de grup, en cas de ser
necessària, també va ser feta pels mateixos alumnes. Els estils musicals, com
vam poder veure, van ser diversos i molt diferents entre si. Òbviament, per les
seves característiques d’instrument autònom i per raons pràctiques, dominaven
les obres per a piano sol, però la creativitat no es limità a aquest
instrument. Es van presentar obres per a clarinet, per a veu, per a corda i per
a altres instruments de vent.
Valor educatiu de la proposta
La creativitat és un dels eixos fonamentals de la
metodologia de la nostra escola de música i té la dimensió d’un objectiu final,
alhora que constitueix un recurs didàctic. Si bé la mostra de composició va ser
implantada abans del desenvolupament de la metodologia REMIS, aquesta es
fonamenta, entre d’altres coses, en la creació com a element conductor de les
activitats d’aula. En aquest sentit, l’acte d’ahir no és una anècdota en l’activitat
del conservatori, sinó que entronca completament amb els criteris educatius de
l’Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels i és el resultat d’un treball continuat en el temps i des dels
nivells de sensibilització musical. Això es va poder veure en les
interpretacions dels grups de nivell elemental que es van presentar abans de
Setmana Santa i que, com hem dit, és un dels fils conductors del projecte
educatiu de centre. Només d’aquesta manera es pot entendre l’assimilació de la
creativitat i de la col·laboració entre els alumnes com un fet normal.
L’activitat compositiva, tal i com la plantegem, incideix
en els àmbits dels coneixements i dels valors. En el primer cas, com és obvi,
permet treballar a qualsevol nivell la tècnica musical, des dels elements
constitutius de la música* a les tècniques més complexes. Com a intèrprets, la
composició ens ajuda a entendre millor
els discursos musicals i a apropiar-nos de les obres d’altres compositors.
Quant als valors, la promoció de la creativitat col·lectiva
a l’aula en l’àmbit de l’escola de música, estimula el diàleg, l’intercanvi d’opinions,
la valoració de les aportacions de cada alumne i la implicació personal en un
projecte comú. En el cas dels nivells més avançats o en el conservatori, on la
creació es fa d’una manera més individual, també estimula l’alumnat a
intercanviar idees i, especialment, a buscar col·laboracions per interpretar
les obres, fomentant la iniciativa, la responsabilitat i l’autonomia personal.
També observem que dins d’un entorn a on es considera normal la creació, els
alumnes poden expressar-se artísticament amb més llibertat.
Joan Josep Gutiérrez
*Vegi’s l’article enllaçat o el llibre:
Malagarriga, T.; Martínez, M.
(coordinadores): Tot ho podem expressar amb música. Dinsic 2009.
Barcelona.
Programa del concert:
El port Gil
Cebrià (1r)
Gil Cebrià,
clarinet
Les ombres de l’altre món Júlia Albero (1r)
Júlia
Albero, piano
Podries Gerard
Abad (1r)
Gerard Abad,
piano
Elegia Isaac
San José (2n)
Isaac San
José, piano
I promise Laura
Blanco (2n)
Laura
Blanco, piano
Jordi
Ferrer, Veu
Sardana Joan
Rovira (2n)
Clara
Rodriguez, flautí
Joan Rovira,
trompeta
Oriol
Rovira, trombó
Nosaltres som una part de la terra Anna Dembski (3r)
Anna Demski,
piano
Acte Préalable Pol Ruiz (3r)
Pol Ruiz,
piano
Romanç trist Oscar Rico (4t)
Óscar Rico, viola
Èlia Boqueras, veu i piano
Maria Viladrich, piano
Kayla Portugal, piano
Classe de 5è GP, veu
Laura Aparisi, piano
Carla Garcia, violí
Patrick Solé, piano
Carla Garcia, Marc Salas,
Oscar Rico i Patrick Solé, quartet de corda
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada