dimarts, 23 d’abril del 2013

MOSTRA DE COMPOSICIÓ


Des de mitjans dels anys noranta, una de les activitats rellevants a la nostra escola, i que ha tingut una participació creixent, és la Mostra de composició.La mostra va ser ràpidament adoptada amb il·lusió per part del claustre i, al meu entendre, va ser un dels elements precursors dels nous criteris pedagògics que trobarien el seu desenvolupament dins de la metodologia de llenguatge musical REMIS, que utilitza la creació com un element central.

La Mostra de composició és una de activitats més transversals dins de l’escola. Té presència en tots els nivells, des de la Sensibilització fins al darrer curs del conservatori i pot ser treballada individualment i col·lectiva.
La creació col·lectiva, que es fa especialment en les primeres etapes, s’usa per compartir coneixements dins del grup i servir d’element socialitzador de l’alumnat en la consecució d’una fita comuna. A partir de la proposta creativa es van desgranant d’una manera empírica els elements constitutius de la música, al temps que adquireixen el seu ple sentit musical. El coneixement teòric va creixent en paral·lel. Aquesta manera d’educar, de base constructivista, difereix molt d’altres sistemes o metodologies.
La creació individual estimula la creativitat i fa comprendre les estructures musicals, les idees harmòniques i melòdiques i la resolució pràctica de les idees musicals. Uns alumnes se’n surten millor que uns altres, però tothom té la possibilitat de descobrir per pròpia experiència quines dificultats comporta el repte del compositor. També permet fer aflorar talents ocults, com ha estat el cas de l'alumna Carla Garcia Ginjaume, de la qual la pianista Cristina Casale va interpretar un Nocturn al Teatre-Auditori el passat dissabte 20 d'abril. La mostra no té una finalitat competitiva, però es fa una selecció de les obres que arribaran a interpretar-se en la qual hi participa el propi alumnat. En l’edició d’aquest any hi ha obres realment reeixides, algunes de les quals es poden escoltar al concert de 60’ a Victòria, dedicat exclusivament a la mostra.

La Mostra de composició té, a més, un altre interès. Pel fet de ser una activitat de tota la escola, permet dedicar-li un període de temps i fer que els dies en què s’interpreten les obres es transformin en una veritable setmana cultural. Fer-ho coincidir amb la festivitat de Sant Jordi li afegeix una altre valor. A la manera d’uns jocs florals, en aquest cas musicals, la mostra trenca les rutines del curs i dóna als alumnes el protagonisme de la setmana, sigui com a compositors o com a intèrprets de les obres creades. La col·laboració entre alumnes per aconseguir bones interpretacions, els motiva per buscar-se intèrprets i programar-se ells mateixos assaigs específics. És un tast de com funciona la realitat de la professió musical.

Una obra de la Mostra: Can-can de Patrick Solé



Ajuntament de Sant Cugat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada