Des
de mitjans dels anys noranta, una de les activitats rellevants a la
nostra escola, i que ha tingut una participació creixent, és la Mostra
de composició.La
mostra va ser ràpidament adoptada amb il·lusió per part del claustre i,
al meu entendre, va ser un dels elements precursors dels nous criteris
pedagògics que trobarien el seu desenvolupament dins de la metodologia
de llenguatge musical REMIS, que utilitza la creació com un element
central.
La
Mostra de composició és una de activitats més transversals dins de
l’escola. Té presència en tots els nivells, des de la Sensibilització
fins al darrer curs del conservatori i pot ser treballada individualment
i col·lectiva.
La
creació col·lectiva, que es fa especialment en les primeres etapes,
s’usa per compartir coneixements dins del grup i servir d’element
socialitzador de l’alumnat en la consecució d’una fita comuna. A partir
de la proposta creativa es van desgranant d’una manera empírica els
elements constitutius de la música, al temps que adquireixen el seu ple
sentit musical. El coneixement teòric va creixent en paral·lel. Aquesta
manera d’educar, de base constructivista, difereix molt d’altres
sistemes o metodologies.
La
creació individual estimula la creativitat i fa comprendre les
estructures musicals, les idees harmòniques i melòdiques i la resolució
pràctica de les idees musicals. Uns alumnes se’n surten millor que uns
altres, però tothom té la possibilitat de descobrir per pròpia
experiència quines dificultats comporta el repte del compositor. També
permet fer aflorar talents ocults, com ha estat el cas de l'alumna Carla Garcia Ginjaume, de la qual la pianista Cristina Casale va interpretar un Nocturn al Teatre-Auditori el passat dissabte 20 d'abril. La mostra no té una finalitat competitiva, però es fa una selecció de les obres que arribaran a interpretar-se en la qual hi participa el propi alumnat. En l’edició d’aquest any hi ha obres
realment reeixides, algunes de les quals es poden escoltar al concert de
60’ a Victòria, dedicat exclusivament a la mostra.
La
Mostra de composició té, a més, un altre interès. Pel fet de ser una
activitat de tota la escola, permet dedicar-li un període de temps i fer
que els dies en què s’interpreten les obres es transformin en una
veritable setmana cultural. Fer-ho coincidir amb la festivitat de Sant
Jordi li afegeix una altre valor. A la manera d’uns jocs florals, en
aquest cas musicals, la mostra trenca les rutines del curs i dóna als
alumnes el protagonisme de la setmana, sigui com a compositors o com a
intèrprets de les obres creades. La col·laboració entre alumnes per
aconseguir bones interpretacions, els motiva per buscar-se intèrprets i
programar-se ells mateixos assaigs específics. És un tast de com
funciona la realitat de la professió musical.
Una obra de la Mostra: Can-can de Patrick Solé
Ajuntament de Sant Cugat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada